Στα 16 τους δούλευαν σε γραφείο κηδειών!
Ακούγοντας για funeral make up (δηλαδή το make up που γίνεται στους νεκρούς για να τους δουν οι συγγενείς τους όπως θα ήθελαν να τους θυμούνται) σίγουρα πολλοί θα στρέψουν το κεφάλι τους αλλού και άλλοι τόσοι δεν ξέρουν καν τι είναι (και ίσως δεν θα ήθελαν να ξέρουν). Και ο θάνατος όμως είναι μέρος της ζωής, η ολοκλήρωση του κύκλου από τη γέννηση κάποιου. Τουλάχιστον αυτό λένε.
Συνήθως, το make up γίνεται στον νεκρό από τους υπαλλήλους του γραφείου τελετών που έχει αναλάβει τις διαδικασίες ταφής (και μέχρι να δημιουργηθεί δημόσιο ΙΕΚ – Σχολή Τελετών Επαγγελμάτων Κηδείας φέτος στην Ελλάδα, με όλα τα απαραίτητα μαθήματα). Ωστόσο έχουμε δει τη συγκεκριμένη δουλειά να την αναλαμβάνουν και κανονικοί make up artists (ιδιαίτερα στο εξωτερικό).
Οι 23χρονες δίδυμες Έφη και Έρη Μελανίδου από τη Λευκωσία της Κύπρου δεν θέλουν να χαρακτηριστούν ως funeral make up artists αλλά πρωτίστως fashion designers. Με το δικό τους EFIERI fashion brand και στούντιο "ζωντανό" εδώ και ένα χρόνο και σπουδές μόδας στο Ηνωμένο Βασίλειο, οι αδελφές θεωρούνται από τα δυνατά νέα ονόματα στο χώρο της πρωτοπορίας και της μόδας.
Σίγουρα όμως δεν μπορούν να αφήσουν πίσω και την πρώτη τους ιδιότητα, ιδιαίτερα αν έχεις ξεκινήσει από την τρυφερή ηλικία των 16 χρόνων. "Ναι, είναι αλήθεια, στα 16 μας όπως οι περισσότεροι έφηβοι γυρεύαμε μια καλοκαιρινή δουλειά και έτυχε το ίδιο διάστημα να γνωρίσουμε την ιδιοκτήτρια του γραφειου κηδειών. Λέγοντάς της για την έρευνα εργασίας μας, μας πρότεινε να δουλέψουμε μαζί της. Έτσι εμείς δεχτήκαμε αμέσως μιας και αυτό το επάγγελμα μας κινούσε πάντα το ενδιαφέρον". Και εγώ στα 16 είχα τις πρώτες μου καλοκαιρινές δουλειές -γκαρσόνι της κακιάς ώρας σε ουφάδικο/ καφετέρια θείου μου- αλλά ποτέ δεν είχα σκεφτεί να ζητήσω καλοκαιρινή δουλειά σε γραφείο κηδειών (εκτός αν έκανα το "μικρό κοράκι").
Τα παιδιά των ιδιοκτητών γραφείων κηδειών και οι υπάλληλοι σίγουρα δεν έχουν τέτοια κολλήματα μιας και μπαίνουν από νωρίς στη φάση, μπορεί να είναι παρεξηγημένο το συγκεκριμένο επάγγελμα αλλά σεβαστό από πολλούς (όχι από όλους πάντως). Τον ίδιο σεβασμό δείχνουν η Έφη και η Έρη, «Ποτέ δεν νιώσαμε κάποιο ιδιαίτερο κόλλημα, αντιθέτως ήταν μεγάλη ευχαρίστηση για εμάς να φροντίσουμε και να περιποιηθούμε έναν άνθρωπο που θα τον έβλεπαν οι αγαπημένοι του για τελευταία φορά». Και μπορεί να έχεις ασχοληθεί με το make up σε ζωντανούς αλλά εδώ μιλάμε για ιδιαίτερη περίπτωση. "Όπως και σε όλα τα επαγγέλματα, έτσι και σε αυτό χρειάζεται να γίνει μία συγκεκριμένη εκπαίδευση".
Δεν είναι και το πιο εύκολο πράγμα να πεις ότι δουλεύεις σε γραφείο κηδειών, πόσο μάλλον ότι κάνεις makeup σε νεκρούς. "Οι περισσότεροι συνήθως το θεωρούν μακάβριο, καταθλιπτικό, ακόμα και αηδιαστικό. Αυτή είναι μία πολύ λάθος αντίληψη και τις περισσότερες φορές προσπαθούμε να εξηγήσουμε το γιατί, λέγοντάς τους για την ουσία και το σκοπό αυτής της δουλειάς". Στην ερώτηση αν υπάρχει κάποια σύνδεση ανάμεσα στο funeral make up με το fashion design με το οποίο ασχολούνται -με πολλά dark στοιχεία, μαύρο και λευκό- είναι απόλυτες. "Όχι, καμία. Το fashion design ανέκαθεν ηταν το πάθος μας και δεν συνδέεται με το makeup. Κάποιος μπορεί να υποθέσει πως υπάρχει σύνδεση λόγω των dark στοιχείων στις συλλογές μας αλλα και πάλι αυτό δεν ισχύει διότι το make up στο γραφειο κηδειων δεν το θεωρούμε dark".
Η συζήτηση αναγκαστικά καταλήγει στο κομμάτι που ζουν και αναπνέουν καθημερινά και δεν είναι άλλο απο τη μόδα, από τι εμπνέονται και ποιοι είναι οι αγαπημένοι τους σχεδιαστές. "Η φιλοσοφία μας είναι να δημιουργούμε πρωτοποριακά κομμάτια σε μινιμαλιστικές γραμμές και shapes. Η πηγή έμπνευσης είναι πάντα διαφορετική αν και κάποια ερεθίσματα είναι πάντα σταθερά. Για παράδειγμα όλες οι συλλογές έχουν ως βάση τα κινήματα του Φουτουρισμού και του Μινιμαλισμού. Αγαπημένοι σχεδιαστές είναι πάρα πολλοί. Μερικοί από αυτούς είναι ο Gareth Pugh για την απίστευτη ευρηματικότητά του, ο Rick Owens για την αισθητική του και τη δημιουργία μοναδικών σχημάτων και η Iris Van Herpen για τις καινοτόμες χρήσεις των υλικών και υφασμάτων της".
Η Άνοιξη μπήκε με βροχή και μουντάδα στην Ελλάδα. Εδώ όμως μιλάμε με Κύπρο, πιο κοντά σε υποτροπικό κλίμα, προσπαθώντας να επανέλθει από το τραπεζικό σοκ. "Η Spring/Summer ’14 συλλογή μας είναι βασισμένη σε monastic στοιχεία με μία πιο φουτουριστική προσέγγιση. Επίσης είναι η πρώτη φορά που αποκλείουμε το μαύρο χρώμα και χρησιμοποιούμε εξ’ ολοκλήρου άσπρο, off-white και ecru. Σε αυτή τη συλλογή θα παίξουμε με shapes, textures και layers. Ως σχεδιάστριες και προσωπικότητες είμαστε πάντα των άκρων. Η άσπρη συλλογή και η αντίθεση του monastic με futuristic concept ειναι μια πρόκληση, έτσι μας ωθεί στο να εξελιχθούμε ως καλλιτέχνες και δημιουργοί".