Η φετινή κούρσα των Οσκαρ για κάποιους από τους υποψήφιους -όπως ο σκηνοθέτης του “Boyhood”, Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ, άρχισε... 12 χρόνια πριν -όταν ξεκίνησε τα γυρίσματα της ταινίας του.
Βρισκόμαστε πια λίγες ώρες πριν την 87η απονομή, τα αγαλματίδια είναι έτοιμα και φυλαγμένα, τα κόκκινα χαλιά, έχουν ξεσκονιστεί και σταρ όλων των χώρων (από τον Τραβόλτα μέχρι τη Lady Gaga) έχουν ήδη προβάρει τα ρούχα τους και τα λόγια τους -ειδικά για τον Τραβόλτα που είχε πει πέρσι λάθος όνομα, παρουσιάζοντας την Idina Menzel ως Adele Dazeem, μια πρόβα παραπάνω θα ήταν καλή και χρήσιμη...
Οσο για το ποιοι θα πάρουν τα φετινά Οσκαρ; Μπορούμε να θεωρήσουμε δεδομένο ότι θα είναι λευκοί, αφού οι υποψήφιοι άλλης φυλής λείπουν από τις φετινές υποψηφιότητες -γεγονός που έχει γίνει αντικείμενο έντονου σχολιασμού και δεν εξισορροπείται από το ότι προσκλήθηκαν εκπρόσωποι άλλων φυλών στους παρουσιαστές των βραβείων.
Η χρονιά φέτος δείχνει να έχει κάποια από τα πλέον ακλόνητα φαβορί, αλλά και την πιο αμφίρροπη μάχη των τελευταίων ετών στην κορυφαία κατηγορία, αυτής της καλύτερης ταινίας, όπου δύο ταινίες διεκδικούν -λίγο πριν σηκωθεί η αυλαία- στα ίσα το πολυπόθητο αγαλματάκι. Ας ας δούμε αναλυτικά τις κυριότερες κατηγορίες.
Οσκαρ καλύτερης ταινίας: “Birdman” ή “Boyhhod”;
Οκτώ ταινίες διεκδικούν φέτος τον τίτλο της καλύτερης ταινίας (“Boyhood”, "American Sniper", "Selma", "Birdman", "Whiplash", "The Grand Budapest Hotel", "The Imitation Game" και "The Theory of Everything"), δύο από αυτές -τα δύο “B” όπως τις αποκαλούν, είναι τα αδιαφιλονίκητα φαβορί για τον τίτλο: το “Birdman” και το “Boyhood”.
Ποτέ ξανά τα τελευταία χρόνια δεν είχαμε μια τόσο αμφίρροπη διεκδίκηση στη συγκεκριμένη κατηγορία, καθώς στη γραμμή του τερματισμού οι δύο ταινίες βρίσκονται ακριβώς στα ίσα στις προβλέψεις των ειδικών επί των Οσκαρ αναλυτών. Το “Boyhood” (“Μεγαλώνοντας” στα ελληνικά), όταν ανακοινώθηκαν οι υποψηφιότητες είχε τον τίτλο του μεγάλου φαβορί, αφ' ενός λόγω του ότι αποτελεί μια πρωτοφανή παραγωγή που παρακολουθεί σε πραγματικό χρόνο τη ζωή των ηρώων της για 12 χρόνια και αφ' ετέρου λόγω των εξαιρετικών κριτικών που είχε αποσπάσει και της βράβευσής του με Χρυσή Σφαίρα.
Αυτή τη στιγμή, όμως, το “Birdman” δείχνει να έχει ένα απειροελάχιστο προβάδισμα στην τελική νίκη, καθώς έχει σαρώσει όλα τα υπόλοιπα βραβεία της χρονιάς -μεταξύ των οποίων τα Producers Guild Award, Directors Guild Award και Screen Actors Guild Award, οπότε φτάνει με φόρα στη βραδιά της απονομής. Υπάρχει επίσης και η εκδοχή που λέει ότι θα τιμηθεί το “Birdman” με το Οσκαρ καλύτερης ταινίας και θα αποζημιωθεί το όραμα του Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ, “Boyhood”, με το Οσκαρ σκηνοθεσίας.
Εκπλήξεις στη συγκεκριμένη κατηγορία δεν αναμένονται, με πλέον τραβηγμένη εκδοχή, την πιθανότητα να εμφανιστεί από το πουθενά ένας... Ελεύθερος σκοπευτής (το “American Sniper”, που είναι πολύ hot αυτή τη στιγμή) και κάνει τη μεγάλη -τεράστια έως απίθανη- ανατροπή.
Κούρσα για δύο στον πρώτο αντρικό ρόλο
Μια μονομαχία ή κούρσα για δύο έχουμε και στην κατηγορία του πρώτου αντρικού ρόλου, στην οποία φέτος βρίσκουμε κάποιες υπέροχες ερμηνείες. Υποψήφιοι είναι οι Μπράντλεϊ Κούπερ ("American Sniper"), Μάικλ Κίτον ("Birdman”), Εντι Ρεντμέιν ("The Theory of Everything"), Μπένεντικτ Κάμπερμπατς ("The Imitation Game") και Στιβ Καρέλ ("Foxcatcher").
Ο Μάικλ Κίτον στο “Birdman”, επιχειρεί στην οθόνη αλλά και στη ζωή ένα δυναμικό come back, γεγονός που συνηγορεί υπέρ της υποψηφιότητάς του. Οπως και το ότι πρωταγωνιστεί στην ταινία με τις περισσότερες υποψηφιότητες, συν το ότι έχει ήδη κερδίσει με την ερμηνεία του τη Χρυσή Σφαίρα (στην κατηγορία) και το βραβείο των κριτικών (Critics Choice Award).
Υπάρχει όμως κι ένα μεγάλο “αλλά” κι εδώ φτάνουμε στον έτερο διεκδικητή της κατηγορίας. Ο Κίτον έχασε το βραβείο των ηθοποιών (Screen Actors Guild Award), το οποίο πήγε στον Εντι Ρεντμέιν, που είχε ήδη και τη Χρυσή Σφαίρα (στην κατηγορία του δράματος) για τη συγκλονιστική ερμηνεία του ως νεαρός Στίβεν Χόκινγκ στο "The Theory of Everything" (“Η θεωρία των πάντων”).
Κορυφαίοι Αμερικανοί αναλυτές επισημαίνουν ότι η προηγούμενη φορά που το βραβείο SAG και το Οσκαρ δεν πήγαν στο ίδιο πρόσωπο ήταν το 2003. Αρα, με βάση αυτή την παγιωμένη παράδοση, ο Βρετανός Ρεντμέιν (μεγάλη ελπίδα της Αγγλίας για το Οσκαρ) έχει το προβάδισμα.
Ωστόσο, κι εδώ όλοι αφήνουν μια χαραμάδα ανοιχτή για την πιθανότητα που η πιο καθυστερημένη υποψηφιότητα των Οσκαρ (το “American Sniper”), που συζητιέται εντόνως τον τελευταίο καιρό, κάνει τη μεγάλη έκπληξη με τον Μπράντλεϊ Κούπερ απλώς με τη λογική ότι πρωταγωνιστεί στην ταινία που βρέθηκε στο κέντρο του ενδιαφέροντος την κατάλληλη στιγμή -χλομό,αλλά καταγράφεται.
Το Οσκαρ... έχει ήδη πάει στην Τζούλιαν Μουρ
Η κατηγορία του πρώτου γυναικείου ρόλου φέτος, θεωρείται κατά κοινή ομολογία μια κατηγορία που έχει “κλειδώσει” υπέρ μιας ηθοποιού, που είχε την ευκαιρία και το ρόλο να παρουσιάσει μια μοναδική ερμηνεία. Η Τζούλιαν Μουρ για το “Still Alice” αποτελεί το πιο σίγουρο φετινό Οσκαρ! Δεν υπάρχει κριτικός, που να μη τη δίνει πρώτη στις προβλέψεις του, δεν υπάρχει στοίχημα που να μη τη δίνει πρώτο φαβορί με χαμηλή απόδοση.
Ερμηνεύοντας μια καθηγήτρια Πανεπιστημίου, η οποία πέφτει πρώιμο θύμα της ασθένειας του Αλτσχάιμερ, η Μουρ καθήλωσε και κοινό και κριτικούς και συγκέντρωσε το ένα μετά το άλλο όλα τα βραβεία της σεζόν -λείπει μόνο το Οσκαρ για να συμπληρωθεί η συλλογή της.
Η πιθανότητα να μην ακουστεί το όνομά της τη στιγμή του “the winner is...” της κατηγορίας δείχνει ανύπαρκτη. Δεύτερη -εξ αποστάσεως- στα στοιχήματα είναι η Ριζ Γουίδερσπουν για το “Wild” (“Αγρια), ενώ υποψήφιες ακόμα είναι οι Φελίσιτι Τζόουνς ("The Theory of Everything"), Ρόζαμουντ Πάικ ("Gone Girl") και Μαριόν Κοτιγιάρ ("Two Days, One Night").
Η κορυφαία ερμηνεία της χρονιάς
Δύο πολύ στιβαρά φαβορί έχουμε και στις υποψηφιότητες για τους δεύτερους ρόλους, όπου υπάρχουν δύο από τις κορυφαίες ερμηνείες της χρονιάς. Πρώτη και καλύτερη αυτή του Τζ.Κ. Σίμονς για το “Whiplash”, που έχει χαρακτηριστεί από πολλούς ως η σημαντικότερη ερμηνεία της χρονιάς σε άντρες γυναίκες, μικρούς και μεγάλους ρόλους. Μέχρι τώρα ήταν ικανή να του δώσει όλα τα βραβεία της κατηγορίας στους θεσμούς που προηγήθηκαν κι όλοι συμφωνούν πως δεν υπάρχει περίπτωση να μην ακολουθήσει το Οσκαρ.
Διεκδικητής θα μπορούσε να είναι και ο Εντουαρντ Νόρτον για την ξεχωριστή ερμηνεία του στο “Birdman”, όμως η ερμηνεία του Σίμονς έχει κριθεί εκτός συναγωνισμού κι όπως γράφεται το Οσκαρ βρίσκεται ήδη στο τσεπάκι του. Υποψήφιοι επίσης είναι οι Μαρκ Ράφαλο ("Foxcatcher"), Ρόμπερτ Ντιβάλ ("The Judge") και Ιθαν Χοκ ("Boyhood"),
Ενα απόλυτο φαβορί έχει και η κατηγορία του δεύτερου γυναικείου ρόλου, την Πατρίτσια Αρκέτ για την ερμηνεία της στο “Boyhood”, που αποτελεί και το μοναδικό σίγουρο Οσκαρ για την ταινία. Το γεγονός ότι ο συναγωνισμός είναι έντονος και στις συνυποψήφιες υπάρχει ακόμα και το όνομα της Μέριλ Στριπ (για το “Into the woods”), δεν ανέκοψε τη φόρα της Αρκέτ, η οποία σάρωσε όλα τα βραβεία που προηγήθηκαν. Ως δεύτερο φαβορί, που θα είναι μεγάλη έκπληξη όμως αν καταφέρει να την απειλήσει, δίνεται η Εμμα Στόουν για το “Birdman”, ενώ υποψήφιες ακόμα είναι οι Λόρα Ντερν ("Wild") και Κίρα Νάιτλι ("The Imitation Game").
Δύο πρωτοποριακές ματιές σε ευθεία σύγκρουση
Σε μάχη μεταξύ δύο διαφορετικών σκηνοθετών, που παρουσίασαν δύο πολύ διαφορετικές ταινίες, έχει εξελιχθεί η διεκδίκηση του Οσκαρ Σκηνοθεσίας. Οι μεγάλοι αντίπαλοι είναι οι ίδιοι με την κατηγορία της καλύτερης ταινίας κι ένα από τα ερωτήματα που αφορούν τη βραδιά είναι αν θα έχουμε συμφωνία μεταξύ τους (η καλύτερη ταινία θα πάρει και την καλύτερη σκηνοθεσία) ή αν θα μοιραστούν τα Οσκαρ και στις δύο (η μία θα πάρεις καλύτερης ταινίας και η άλλη σκηνοθεσίας).
Μιλάμε βεβαίως για τη μονομαχία “Boyhood” - Birdman” που εδώ προσωποποιείται στη μονομαχία των δημιουργών τους, Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ και Αλεχάντρο Γκονζάλες Ιναρίτου αντίστοιχα. Και οι δύο, ο καθένας από διαφορετική ματιά, δοκίμασαν κάτι πρωτοποριακό (ο Λινκλέιτερ παραγωγή που γυρίζεται σε πραγματικό χρόνο και ο Ιναρίτου γύρισμα που έχει αποτέλεσμα μονοπλάνου) που άρεσε και επιβραβεύτηκε.
Μικρό προβάδισμα εδώ φαίνεται να έχει ο Λινκλέιτερ, κυρίως για το γεγονός ότι πρόκειται για μια ταινία – προσωπικό όραμα, στην οποία αφιέρωσε 12 χρόνια από τη ζωή του. Οι υπόλοιποι υποψήφιοι είναι οι Μόρτεν Τίλντουμ ("The Imitation Game"), Μπενέτ Μίλερ ("Foxcatcher") και Γουές Αντερσον ("The Grand Budapest Hotel").
Στη μουσική το ελληνικό ενδιαφέρον
Ελληνικό ενδιαφέρον έχει φέτος η κατηγορία της μουσικής, όπου μεγάλο φαβορί, και μόνο στατιστικά, είναι ο ελληνικής καταγωγής Αλεξάντερ Ντεσπλά, ο οποίος μετρά δύο στις πέντε υποψηφιότητες, καθώς είναι υποψήφιος και για τη μουσική που έγραψε στο “The Grand Budapest Hotel” (φαβορί της κατηγορίας) και για το “The Imitation game” (“Το παιχνίδι της μίμησης”).
Το γεγονός ότι μετρά οκτώ υποψηφιότητες τα τελευταία εννέα χρόνια μετρά στα υπέρ του, όμως το ερώτημα είναι αν θα του αρνηθεί ξανά το Οσκαρ η Ακαδημία, καθώς υπάρχει πάντα και ο Γιόχαν Γιόχανσον, το έτερο μεγάλο φαβορί της κατηγορίας, ο οποίος συγκίνησε κοινό και κριτικούς με τη μουσική που έγραψε για το “The theory of everything”).
Πού θα πήγαιναν τα Οσκαρ, αν αντί για την Ακαδημία, ψήφιζε το Twitter
Πέρα από τα Οσκαρ της Ακαδημίας, υπάρχουν και τα... Οσκαρ του λαού, The People's Oscars, τα οποία δημιούργησε η εταιρία Angels Fancy Dress, βασιζόμενη σε tweets των 30 τελευταίων ημερών.
Χρησιμοποιώντας το εργαλείο ανάλυσης του twitter, Topsy, συγκέντρωσε τις προτιμήσεις χρηστών του twitter στις πέντε κορυφαίες κατηγορίες. Το αποτέλεσμα της έρευνας δείχνει ότι αν αντί για την Ακαδημία του κινηματογράφου, ψήφιζαν οι χρήστες του twitter, θα είχαμε εκπλήξεις, καθώς οι προτιμήσεις του κοινού δεν συμφωνούν με τα προγνωστικά σε σημαντικές κατηγορίες, με πρώτη και καλύτερη αυτήν της καλύτερης ταινίας.
Εδώ τα προγνωστικά και οι κριτικές συνηγορούν υπέρ του “Boyhood” και του “Birdman”, όμως στα People's Oscars, το βραβείο για την καλύτερη ταινία πηγαίνει στο “The Grand Budapest Hotel”. Στην κατηγορία του πρώτου αντρικού ρόλου, υπάρχει εν μέρει συμφωνία, καθώς το κοινό ψηφίζει Εντι Ρεντμέιν για την ερμηνεία του ως Στίβεν Χόκινγκ στο “The Theory of Everything” (“Η θεωρία των πάντων”). Κι ο Χόκινγκ, όπως είπαμε, μοιράζεται τον τίτλο του φαβορί με τον Μάικλ Κίτον (για το “Birdman”).
Στην κατηγορία του πρώτου γυναικείου ρόλου, το κοινό ψηφίζει με τη σειρά του το αδιαφιλονίκητο φαβορί Τζούλιαν Μουρ (σόρι Μέριλ) για το “Still Alice”, ενώ για τον β' αντρικό ρόλο μοιράζεται μεταξύ των Ρόμπερτ Ντιβάλ (“The Judge”) και Εντουαρντ Νόρτον (“Birdman”) και για τον β' γυναικείο μεταξύ των Λόρα Ντερν (“Wild”) και Εμμα Στόουν (“Birdman”).
Μουσική, χορός, τραγούδι: Το μιούζικαλ των φετινών Οσκαρ
Ενας παρουσιαστής γνωστός για το γεγονός ότι τραγουδάει και χορεύει όταν κάνει ένα σόου, όλοι οι τραγουδιστές των υποψήφιων για Οσκαρ τραγουδιών επί σκηνής και πολλά διάσημα ονόματα που θα τους συνοδεύουν, δείχνουν ότι το σόου που έχει σχεδιαστεί για φέτος θα έχει πολλά στοιχεία μιούζικαλ, μέσα από τα οποία φιλοδοξεί να κερδίσει το κοινό.
Ο Νιλ Πάτρικ Χάρις δηλώνει έτοιμος για ένα ρόλο που δεν έχει ξανακάνει στο παρελθόν και υπόσχεται να ξεπεράσει ακόμα και το ρεκόρ της περσινής selfie της Ελεν Ντε Τζενέρις. Αναμένεται να κάνει τη σχετική πλάκα για το “50 αποχρώσεις του γκρι”, αλλά και να ερμηνεύσει ένα μουσικοχορευτικό νούμερο με τίτλο "Moving Pictures", που έγραψαν οι βραβευμένοι με Οσκαρ πέρσι δημιουργοί του “Frozen”, Ρόμπερτ Λόπεζ και Κρίστεν Αντερσον Λόπεζ. Ολοι οι φετινοί υποψήφιοι θα ερμηνεύσουν επί σκηνής τα τραγούδια τους (φαβορί θεωρείται το “Glory” από τη “Σέλμα”), ενώ θα υπάρξουν και κάποιες ερμηνείες έκπληξη από σταρ όπως οι Αννα Κέντρικ, Τζένιφερ Χάντσον και Lady Gaga.
Οσο για τη λίστα των παρουσιαστών περιλαμβάνει ονόματα έκπληξη, όπως αυτό του Εντι Μέρφι (ο οποίος επιστρέφει!), της πρωταγωνίστριας του “50 αποχρώσεις του γκρι” Ντακότα Τζόνσον και κορυφαίων εκπροσώπων της αφρόκρεμας του Χόλιγουντ όπως οι Μπεν Αφλεκ, Τζένιφερ Ανιστον, Τζέσικα Τσαστέιν, Σκάρλετ Γιόχανσον, Νικόλ Κίντμαν, Τζένιφερ Λόπεζ, Λίαμ Νίσον, Γκουίνεθ Πάλτροου, Ναόμι Γουότς, Κέιτ Μπλάνσετ, Τζάρεντ Λέτο, Μάθιου Μακκόναχι, Μαριόν Κοτιγιάρ, Μπένεντικτ Κάμπερμπατς, Μέριλ Στριπ, Ριζ Γουίδερσπουν, Οπρα Γουίνφρεϊ και πολλοί άλλοι με γηραιότερη όλων τη Σίρλεϊ Μακ Λέιν.