Περιλαμβάνεται στη λίστα με τα εννέα καλύτερα σχεδιασμένα κτίρια Δημόσιας Χρήσης Διεθνώς από το βρετανικό περιοδικό Estates Gazette. Κάνει πρεμιέρα τον Οκτώβριο και φέρνει νέο αέρα στα θεατρικά δρώμενα της Κύπρου. Επισκεφθήκαμε το νέο κτίριο του ΘΟΚ, με ξεναγό το νέο Διευθυντή του Οργανισμού, Γιώργο Παπαγεωργίου.
Ένα κτίριο, μία ιστορία σαράντα χρόνων, δύο θεατρικές σκηνές και ένα όνειρο που γίνεται πραγματικότητα. Το νέο κτίριο του ΘΟΚ, αναμφισβήτητα αλλάζει τα δεδομένα της αρχιτεκτονικής στην Κύπρο. Όσο για τις δυο θεατρικές σκηνές που περιλαμβάνει; Έχουν την αύρα των μεγάλων θεάτρων του εξωτερικού και αυτό το διαπιστώνεις με το που πατάς το πόδι σου στη σκηνή. Εκεί στην Κεντρική Σκηνή, συνάντησα και το νέο Γενικό Διευθυντή του ΘΟΚ, Γιώργο Παπαγεωργίου. Παθιασμένος θεατρόφιλος, δεν μπορούσε να κρύψει τη χαρά του, για το νέο θέατρο, το οποίο παραδόθηκε στον ΘΟΚ τον περασμένο Μάρτιο και θα κάνει πρεμιέρα τον Οκτώβριο. «Δεν θα μπορούσε η Κυπριακή Δημοκρατία να μας κάνει καλύτερο δώρο για τα σαραντάχρονά μας. Επιτέλους το Κρατικό Θέατρο έχει τη δική του στέγη και αυτό είναι καταπληκτικό, γιατί, μέχρι σήμερα ήμασταν σκορποχώρι», μου λέει καθώς με ξεναγεί στο χώρο και στις δύο θεατρικές σκηνές στην Κεντρική και στη Νέα Σκηνή, δίνοντάς μου την ευκαιρία να μάθω τα πάντα για τη νέα φιλοσοφία του Θεατρικού Οργανισμού Κύπρου.
Το νέο κτίριο του ΘΟΚ έχει ήδη συμπεριληφθεί στη λίστα με τα εννέα καλύτερα σχεδιασμένα κτίρια δημόσιας χρήσης διεθνώς… Πόσο σημαντικό είναι αυτό;
Σαφώς και μας χαροποιεί αυτή η αναφορά του περιοδικού Estates Gazette, γιατί όλοι γνωρίζουμε τη σημασία τού να υπάρχει σε μία πόλη ένα κτίριο ιδιαιτέρου αρχιτεκτονικού χαρακτήρα. Έχουμε ένα κτίριο πανέμορφο, σύγχρονο, με θεατρικές αίθουσες που δημιουργούν μία εξαίρετη σχέση θεατή- ηθοποιού και προσδοκούμε πως αυτή η σχέση θα βοηθήσει και στη δημιουργία νέου κοινού.
Πώς θα ενισχυθεί η σχέση αυτή;
Ήδη έχουμε αρχιτεκτονικά κάτι πολύ σημαντικό, το οποίο θα καταστεί πόλος έλξης γι’ αρκετό κόσμο, που θα θέλει να δει το κτίριο. Απ’ εκεί και πέρα όμως, ξεκινά η δική μας δουλειά, που είναι να ικανοποιήσουμε τις ανάγκες του κοινού, σε αισθητικό και καλλιτεχνικό επίπεδο, αλλά και σε επίπεδο ρεπερτορίου, ώστε να έρθει και να μείνει στο θέατρο… Εξού και το ρεπερτόριό μας, καταρτίστηκε με βάση το σκεπτικό ότι θα πρέπει να ανεβάσουμε εύφορες παραστάσεις, καλές παραγωγές, που να αφορούν το σύγχρονο Κύπριο. Ήταν ξεκάθαρη η πρόθεσή μας να σχηματιστεί ένα ρεπερτόριο που να απευθύνεται σε όλο τον κόσμο.
Πέραν από τη σχέση κοινού- θεάτρου, για τον ίδιο τον ΘΟΚ πόσο σημαντική είναι η δημιουργία του κτιρίου αυτού;
Το γεγονός ότι το Κρατικό Θέατρο αποκτά την έδρα του, μας διευκολύνει λειτουργικά σε πολλά επίπεδα. Για πρώτη φορά μετά από σαράντα χρόνια, το καλλιτεχνικό, το διοικητικό και το τεχνικό προσωπικό θα είναι κάτω από την ίδια στέγη. Πέραν τούτων όμως, το κράτος μάς έχει δώσει ένα σημαντικό δώρο και είναι χρέος μας να ανοίξουμε το θέατρο, να φιλοξενήσουμε όλο τον κόσμο και να του δώσουμε την ευκαιρία να παρακολουθήσει παραστάσεις, που θα μπορούσε να δει και στο εξωτερικό.
Αναλάβετε τη διεύθυνση του ΘΟΚ πριν από τέσσερις μήνες και σχεδόν ταυτόχρονα, παραλάβατε και το ιδιόκτητο «σπίτι» του Οργανισμού. Πώς νιώσατε όταν μπήκατε για πρώτη φορά στο κτίριο και δη στα δύο θέατρα;
Μεγάλη χαρά και ταυτόχρονα ευθύνη. Γεννήθηκα την ίδια χρονιά που ιδρύθηκε ο ΘΟΚ και ως παιδί έζησα από κοντά τις ένδοξες ημέρες του Οργανισμού με τις μεγάλες παραγωγές σε Κύπρο και Ελλάδα. Στη διαδρομή απολέσαμε κάποιες φορές τη δυναμική των πρώτων δεκαετιών, χωρίς να μηδενίζω τις πολύ αξιόλογες δουλειές που έγιναν. Τώρα που έχουμε τη δική μας στέγη, πρέπει να ανταποκριθούμε σε αυτή τη μοναδική ευκαιρία που μας δίνεται. Μας δίνεται μία λευκή σελίδα και είναι στο χέρι μας τι θα γράψουμε σε αυτή.
Πέραν από τις θεατρικές παραστάσεις, θα γίνονται και άλλες εκδηλώσεις στο κτίριο, ώστε να είναι προσβάσιμο στο κοινό καθημερινά;
Αυτή είναι η πρόθεσή μας. Ήδη συνεργαζόμαστε πολύ στενά με τον επιχειρηματία που ανέλαβε τη διαχείριση του εστιατορίου και των μπαρ, τα οποία θα είναι ανοιχτά όλες τις ώρες. Επιπλέον θα οργανώνονται μουσικές εκδηλώσεις στο χώρο του φουαγιέ, ώστε βγαίνοντας από μία παράσταση το κοινό, να μπορεί να απολαύσει το ποτό του χωρίς να χρειαστεί να μετακινηθεί. Μία άλλη σκέψη μας, είναι οι προβολές ταινιών που αντλούν τη θεματολογία τους από το θέατρο, τα αφιερώματα ανθρώπους του πνεύματος και οι εικαστικές εκθέσεις στο γκαράζ ή στο φουαγιέ. Ήδη τον Σεπτέμβριο έχει προγραμματιστεί μία έκθεση στο γκαράζ του κτιρίου.
Η αυλαία της Κεντρικής Σκηνής και το φουαγιέ, πότε θα ανοίξουν για το κοινό;
Η πρεμιέρα της Κεντρικής Σκηνής θα πρέπει να αναμένεται στις αρχές με μέσα Οκτωβρίου. Η πρώτη μας παράσταση θα είναι η Σαμία του Μενάνδρου, που ανέβασε ο Εύης Γαβριηλίδης και έλαβε μέρος στο φεστιβάλ Επιδαύρου το 1993.
Με ποιο σκεπτικό επιλέχθηκε η παράσταση αυτή;
Πρόθεσή μας ήταν να πούμε ένα μεγάλο ευχαριστώ στην ιστορία του ΘΟΚ και στους ανθρώπους που μας έφεραν μέχρις εδώ. Έτσι ανατρέξαμε πίσω σε επιτυχίες του παρελθόντος, οι οποίες ήταν σταθμοί στην πορεία μας. Καταλήξαμε σε τρεις παραγωγές και τελικά επιλέξαμε τη Σαμία, η οποία θεωρείται μία από τις πιο πετυχημένες παραστάσεις Αρχαίου δράματος (στο κομμάτι της κωμωδίας) που ανέβηκαν στο Φεστιβάλ Επιδαύρου. Η παράσταση θα έχει έντονα στοιχεία αναβίωσης και σε αυτή θα συμμετάσχουν και ηθοποιοί, που περιλαμβάνονταν στο καστ του 1993 και που σήμερα δεν ανήκουν στο δυναμικό του ΘΟΚ.
Πέραν από το νέο κτίριο, πρόσφατα εγκαινιάσθηκε και το Θεατρικό Μουσείο στη Λεμεσό. Διπλή η χαρά φαντάζομαι…
Το μουσείο όπως και το κρατικό θέατρο ήταν μία προσπάθεια πολλών χρόνων, πολλών κυβερνήσεων, Διευθυντών και Διοικητικών Συμβουλίων. Στόχος της ομάδας που το σχεδίασε, αλλά και του Δήμου Λεμεσού, είναι να καταστεί ένας ζωντανός οργανισμός ο οποίος θα αποτίνει φόρο τιμής στην ιστορία μας και να φιλοξενεί περιοδικές εκθέσεις και μία μόνιμη συλλογή σε συνεργασία με το ΘΟΚ. Επίσης εξετάζουμε με το Δήμο Λεμεσού τρόπους χρηματοδότησης εκπαιδευτικών προγραμμάτων από το Φθινόπωρο.
Τελειώνοντας θα ήθελα να μου πείτε πώς αποτιμάτε τη μέχρι στιγμής παρουσία σας στη Διεύθυνση του ΘΟΚ;
Σίγουρα έχω αναλάβει μία πολύ μεγάλη ευθύνη. Αυτή η θέση απαιτεί πολλή δουλειά και σημαντικότατός μου εχθρός είναι ο χρόνος. Ωστόσο ο συνδυασμός της ανάληψης των καθηκόντων μου, με αυτή τη λευκή σελίδα που δίνεται στον Οργανισμό είναι μία μεγάλη πρόκληση. Το θεωρώ ευχή και ευχαριστώ το Θεό που ταυτίστηκε το δικό μου ξεκίνημα με όλα αυτά. Τώρα όλοι καλούμαστε να γράψουμε σε αυτή τη σελίδα συνδυάζοντας το παρελθόν και το μέλλον!
Όσα πρέπει να ξέρεις…
Αρχιτέκτονας: Χαρίλαος Κυθρεώτης.
Χρόνος Αποπεράτωσης: 2009-2012.
Κόστος: Ξεπέρασε τα είκοσι εκατομμύρια ευρώ.
Κτιριακές εγκαταστάσεις: Περιλαμβάνουν τα γραφεία του ΘΟΚ, αίθουσες δοκιμών, βιβλιοθήκη, εκθεσιακούς χώρους, καφέ, εστιατόριο, χώρους συνεδρίων και δυο θεατρικές σκηνές.
Θεατρικές Σκηνές: Με τη λειτουργία του καινούργιου Θεάτρου, η πειραματική σκηνή του ΘΟΚ συγχωνεύεται με τη Νέα Σκηνή.
Χωρητικότητα: Θέατρο Κεντρικής Σκηνής (500 θεατές) και Θέατρο Νέας Σκηνής (μέχρι 180 θεατές). Στη Νέα Σκηνή θα παρουσιάζεται σύγχρονο ρεπερτόριο ή κλασικό με μια πιο σύγχρονη ματιά.
Διαστάσεις: Κεντρική σκηνή (20Χ12μέτρα). Σκηνή Νέου Θεάτρου (16Χ12 μέτρα χωρίς καρέκλες και 10Χ12 μέτρα με καρέκλες).
Παραστάσεις: Στόχος είναι να λειτουργούν και οι δύο θεατρικές σκηνές ταυτόχρονα, κάθε Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή.
Καινοτομία: Ο υπόγειος χώρος (orchestra pit) που θα μπορεί να φιλοξενεί και ορχήστρες.
Τεχνικές ιδιαιτερότητες: Τα ηλεκτρικά σταγκόνια και τα προηγμένα συστήματα φωτισμού και ήχου.
Καμαρίνια: Η χωρητικότητά τους φθάνει τα πενήντα πέντε άτομα.
Προσβασιμότητα σε άτομα με αναπηρίες: Υπάρχουν τέσσερις θέσεις στο ισόγειο, δύο στον πρώτο και δύο στο δεύτερο όροφο. Ωστόσο δεν υπάρχουν ράμπες για τον πρώτο και τον δεύτερο όροφο.
Χώρος Στάθμευσης: Δεν υπάρχει για τους θεατές.
Photo: Παντελής Χατζημηνάς / Επιμέλεια Styling: Αλεξία Μεγαλέμου
Πηγή: Home & Design