Ο Μπεν Άφλεκ κατάφερε να δει τελικά την ταινία του να αποσπά τη μεγαλύτερη διάκριση των βραβείων της Ακαδημίας, το όσκαρ καλύτερης ταινίας, χωρίς υποψηφιότητα για τον ίδιο στην καρέκλα του σκηνοθέτη. Μεγάλοι χαμένοι της απονομής το «Zero Dark Thirty» και το «Λίνκολν» (με 12 υποψηφιότητες απέσπασε μόνο 2 βραβεία), ενώ και το μεγάλο αουτσάιντερ «Τα Μυθικά Πλάσματα του Νότου» δεν κατάφερε κάπου να κάνει την ανατροπή.
Σε μια μάλλον κουραστική τελετή με τα αστεία του Σεθ ΜακΦάρλαν να μη λειτουργούν όσο θα ήθελαν οι παραγωγοί της βραδιάς και τη σύνδεση με τη Μισέλ Ομπάμα σε μια έκπληξη των διοργανωτών για το φινάλε, τα φαβορί επικράτησαν στις περισσότερες περιπτώσεις, με τα βραβεία να μοιράζονται, χωρίς καμία ταινία να αναδεικνύεται σε απόλυτο νικητή. Η «Ζωή του Πι» συγκέντρωσε τα περισσότερα -μόλις τέσσερα όμως βραβεία- η «Επιχείρηση: Argo» και οι «Άθλιοι» ακολουθούν με τρία. Όσο για την «Αγάπη» του Χάνεκε περιορίστηκε στο ξενόγλωσσο όσκαρ, παρά τις υποψηφιότητες και στις μεγάλες κατηγορίες.
Ο Ντάνιελ ντέι Λιούις χωρίς αντίπαλο επικράτησε στον πρώτο ανδρικό ρόλο κερδίζοντας το τρίτο του αγαλματάκι, ενώ η Τζένιφερ Λόρενς (χωρίς σίγουρη νίκη απέναντι σε Τσαστέιν, αλλά και Ριβά - μια υποψηφιότητα που είχε αναπτύξει δυναμική στην κούρσα προς το Dolby-) έσωσε την τιμή του «Οδηγού Αισιοδοξίας», μιας ταινίας που αγαπήθηκε από τις ενώσεις κριτικών και επαγγελματιών, αλλά δε συγκίνησε την Ακαδημία.
Η μεγαλύτερη ανατροπή σημειώθηκε στην (αμφίρροπη πάντως) κατηγορία της σκηνοθεσίας με τον Ανγκ Λι να επιβραβεύεται για τη φιλόδοξη δουλειά του στη «Ζωή του Πι», την απουσία του Μπεν Άφλεκ να λάμπει και το Στίβεν Σπίλμπεργκ να συνειδητοποιεί ότι πρέπει να συνεχίσει την προσπάθειά του για το τρίτο όσκαρ.
Σε μια από τις πιο «ανοιχτές» κατηγορίες της βραδιάς, αυτήν του β' ανδρικού ρόλου, ο Κρίστοφ Βαλτς απέσπασε το δεύτερο Όσκαρ της καριέρας του για το «Django ο Τιμωρός» επικρατώντας του βασικού αντιπάλου του Τόμι Λι Τζόουνς («Λίνκολν»). Ο Αυστριακός ευχαρίστησε φυσικά τον Ταραντίνο, καθώς με τη δεύτερη συμμετοχή σε ταινία του κέρδισε και πάλι το χρυσό αγαλματάκι.
Στην αντίστοιχη γυναικεία κατηγορία η Αν Χάθαγουεϊ, αδιαπραγμάτευτο φαβορί της πεντάδας για την ερμηνεία της στους «Αθλίους», κέρδισε όπως αναμενόταν το πρώτο όσκαρ της, στη δεύτερη υποψηφιότητά της. Παρά τα προγνωστικά που την έδειχναν απόλυτη κυρίαρχο έναντι των συνυποψηφίων της η πρωταγωνίστρια του Χούπερ δεν μπόρεσε να κρύψει τη συγκίνησή της.
Ο Κουέντιν Ταραντίνο απέσπασε το βραβείο πρωτότυπου σεναρίου για το «Django» - επίσης στα αναμενόμενα της βραδιάς- ενώ το «Eπιχείρηση: Argo» κέρδισε το αντίστοιχο βραβείο για το διασκευασμένο σενάριο, «κλειδώνοντας» μια νίκη χωρίς τη γλυκιά γεύση μιας τουλάχιστον υποψηφιότητας και στην κατηγορία της σκηνοθεσίας.
Το «Brave» της Pixar, φαβορί στην κατηγορία της καλύτερης ταινίας κινουμένων σχεδίων, επικράτησε του «Wreck it Ralph», χωρίς παρόλα αυτά να είναι η καλύτερη στιγμή του στούντιο, που μας έχει χαρίσει τα πιο αγαπημένα animated διαμαντάκια. To ρομαντικό «Paperman» κέρδισε το αντίστοιχο βραβείο για κινούμενα σχέδια μικρού μήκους.
Φωτογραφία και οπτικά εφέ ήταν δυο κατηγορίες όπου δικαιωματικά επικράτησε η «Ζωή του Πι», ενώ για την καλλιτεχνική διεύθυνση βραβεύτηκε το «Λίνκολν» σε μια από τις μικρές εκπλήξεις της απονομής.
Η Αντέλ μπορεί να κέρδισε το όσκαρ τραγουδιού για το «Skyfall», αλλά την παράσταση έκλεψε η Σίρλεϊ Μπάσεϊ που τραγούδησε με βελούδινη φωνή το «Goldfinger» στα πλαίσια του αφιερώματος στα 50 χρόνια του κινηματογραφικού Τζέιμς Μποντ και η Μπάρμπρα Στρέιζαντ που ερμήνευσε «The Way We Were» λίγο μετά την απονομή των τιμητικών βραβείων γι' αυτούς που «έφυγαν».Την τιμητική του στην 85η τελετή είχε και το μιούζικαλ με το καστ των «Αθλίων» να τραγουδάει επί σκηνής αλλά και τις Τζένιφερ Χάντσον και Κάθριν Ζέτα Τζόουνς να τα δίνουν όλα σε νούμερα απ' το «Chicago».
Σε μια σπάνια στιγμή ισοπαλίας για τα βραβεία το όσκαρ μοντάζ ηχητικών εφέ μοιράστηκε ανάμεσα σε «Skyfall» και «Zero Dark Thirty». Το «Επιχείρηση: Αrgo» μπορεί να μην προτάθηκε για όσκαρ σκηνοθεσίας, αλλά απέσπασε αυτό του μοντάζ για τον Γουίλιαμ Γκόλντενμπεργκ, διπλά υποψήφιο φέτος, αφού επιμελήθηκε και το μοντάζ του «Zero Dark Thirty», που επίσης βρέθηκε στην πεντάδα.
Η «Αγάπη» του Μίκαελ Χάνεκε ήταν αδύνατο να χάσει το ξενόγλωσσο όσκαρ, παρά το «παρών» που έδωσε και στη μεγάλη κατηγορία της καλύτερης ταινίας, ενώ το επίσης φαβορί «Searching for Sugar Man» επικράτησε ανάμεσα στα υποψήφια ντοκιμαντέρ.